Kontrast strony Rozmiar tekstu Animacje
Przejdź do treści

Od Memfis do Teb

Od Memfis do Teb

Głowa posągu ozyriackiego Hatshepsut

W sztuce starożytnego Egiptu wydzielić można różne style charakteryzujące poszczególne okresy w historii kraju faraonów. Oprócz ogólnych różnic stylistycznych wyróżniających różne szkoły artystyczne wytwarzające posągi, wykuwające reliefu lub dekorujące ściany malowidłami, które były na usługach całych dynastii, wskazać można również pewne cechy stylistyczne, charakteryzujące poszczególnych władców. Dlatego też już po samym oglądzie przedstawionych detali twarzy możliwe jest odróżnienie rzeźb ufundowanych przez Hatszepsut od tych, które wykonane zostały dla Amenhotepa III lub Thotmesa III. Każdy z władców, pomimo że przestrzegał ogólnie przyjętego kanonu w rzeźbie, który zakładał ukazanie go w statycznej pozie z jedną nogą wysuniętą do przodu, jako młodego, silnego mężczyznę, wykazywał pewne unikatowe cechy np. w przedstawianiu ust, nosa czy oczu.

The Head of the Hatshepsut’s Osiriade Statue

In the art of ancient Egypt, different styles can be distinguished that characterized particular periods in the history of the country of the Pharaohs. In addition to the general stylistic differences that distinguish various art schools, producing statues, carving out reliefs or decorating walls with paintings that were at the service of entire dynasties, there are also some stylistic features that characterized individual rulers. Therefore, just by looking at the presented details of the face, it is possible to distinguish the sculptures funded by Hatshepsut from those made for Amenhotep III or Thutmose III. Each of the rulers, despite the fact that followed the generally accepted canon in sculpture - which required showing the king in a static pose with one leg extended forward as a young and strong man - showed some unique features, e.g. in depicting the mouth, nose or eyes.